by

Optimala längden på ett inlägg

Trillade över ett inlägg på The next web, där de har beskrivit hur långa inlägg bör vara i olika digitala kanaler. Här kommer en kort och nördig listning av vad de kom fram till:

Twitter

Optimala längden: 100 tecken – källa Track Social

“Creativity loves constraints and simplicity is at our core. Tweets are limited to 140 characters so they can be consumed easily anywhere, even via mobile text messages. There’s no magical length for a Tweet, but a recent report by Buddy Media revealed that Tweets shorter than 100 characters get a 17% higher engagement rate.”

Facebook

Optimala längden: Under 40 tecken (!) – Källa 40 is the magic number av Jeff Bullas och BlitzLocal looked at nearly 120 billion Facebook impressions.

Twitter är alltså begränsat till 140 tecken, men med fördel bör du använda ännu färre tecken på Facebook

“Posts with 80 characters or fewer received 66 percent higher engagement.”

Google+

Optimala längden: Färre än 60 tecken – källa: Demian Farnworth of Copyblogger studied the Google+ breaking point

Största anledningen verkar vara att rubriken hamnar på en rad ifall det är 60 tecken och därav delas mer.

Rubrik på exempelvis en blogg

Optimala längden: 6 ord (Jag lyckades nästan i den här bloggposten) – Källa: you might not have read it all (KISSmetric).

“We tend to absorb only the first three words and the last three words of a headline”

Optimala längden på ett blogginlägg

Ett “perfekt” blogginlägg tar sju minuter att läsa och består av 1600 ord. Källa: Medium the ideal blog post is seven minutes long.

Gjorde en lathund till dig

Write a Comment

Comment